شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۳۵۸
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۷ - ۲۷ آذر ۱۴۰۲

به گزارش دیباچه، سریال "مستوران " سال گذشته با تولید و پخشش از تلویزیون به نوعی باب توجه آثار نمایشی به ادبیات کهن ايرانی و افسانه ها را به رسانه ملی باز کرد؛ سوژه و اثری که از روش پدربزرگ‌ها و مادربزرگ ها، برای سرگرم کردن و آموختن راه و روش زندگی به اهالی خانه در زمان های خیلی دور، بهره گرفت.مستوران سعی نموده با اقتباس از ادبیات کهن ایرانی و افسانه های نهفته در دل آن، سبکی بِکر را در میان ژانرهای نمایشی بگنجاند، ژانری که بدون اغراق حتی بیشتر از سبک و سیاق تولیدات طنازانه خواهد توانست مخاطب را همراه و همگام خود سازد و حالا در راستای احیای سریال های پرمخاطب تلویزیون، فصل جدید" مستوران "با روایت عاشقانه هایی از دل افسانه های کهن ایران زمین به کارگردانی "سید علی هاشمی" و تهیه کنندگی "عطا پناهی"بزودی راهی آنتن شبکه یک سیما می شود تا در این فصل داستان های جذاب تری، از بطن افسانه های کهن را برای مخاطب مصور سازد.

بهره گیری از اشعار سعدی از شاخصه‌های سری جدید مستوران است | با توافق تلویزیون و سازمان اوج  آماده ایم تا تولید فصل سوم مستوران را آغاز کنیم!

"سید علی هاشمی "کارگردان فصل جدید مستوران می گوید : موضوع این سریال ظرفیت و پتانسیل های زیادی را برای روایت قصه های جذاب و شنیدنی دارد که در قالب تولیدات نمایشی می توان از آنها بهره گرفت و آثار پرمخاطب و ماندگاری را تولید نمود. هم اکنون نگارش فیلمنامه فصل سوم مجموعه مستوران با داستان های جذاب آماده است و اگر تلویزیون و سازمان اوج موافقت نمایند در کوتاهترین زمان تولید فصل سوم آن را آغاز خواهیم کرد.

کارگردان فصل جدید مستوران به خبرنگار دیباچه گفت : فصل دوم سریال "مستوران" بدنبال سری اول آن به روش داستان در داستان پیش خواهد رفت و  تولید و متن آن مملو از خرده روایت ها،شخصیت ها،ضرب المثل ها، کنایات  و اصطلاحات شیرین و بدیع است؛ البته در این سری بیشتر سعی شده شعر هم به متن کار افزوده شود و در بسیاری از فضاهای مجموعه شخصیت‌ها از بیان اشعار بویژه اشعار سعدی در دیالوگ گویی های خوداستفاده می کنند. به طور کل بهره گیری از شعر و آشنایی با ادبیات کهن ایرانی از شاخصه های فصل دوم "مستوران" است.

بهره گیری از اشعار سعدی از شاخصه‌های سری جدید مستوران است | با توافق تلویزیون و سازمان اوج  آماده ایم تا تولید فصل سوم مستوران را آغاز کنیم!

او افزود: مهمترین وجه تمایز فصل دوم این مجموعه نسبت به سری اول آن، شیوه داستان گویی است. به عبارتی  این فصل پر از داستان های عاشقانه است و اصولا تعداد داستان ها و خرده داستان‌هایی که در این فصل گنجانده شده بیشتر از سری قبل این مجموعه هستند، در واقع در مستوران ۱ مخاطب شاهد روایت یک داستان خطی بود که با گم‌شدن کاراکتر لطفعلی شروع و تا انتها و زمان پیدا شدن او ادامه داشت ولی در فصل دوم علی رغم افزایش چشم گیر تعداد روایت‌های اصلی ،خرده داستان ها نیز به تناسب بطن قصه اصلی پیشرفت داشته اند.

هاشمی ادامه داد: در سری جدید" مستوران" نیز موضوعاتی چون طلسم،جادو و افسانه بسیار کارکرد دارند. مثلا همچنان  در کنار سیمرغ ، افسانه پر سیمرغ  را خواهیم داشت که از موضوعات مهم و پیشبرنده داستان است؛ همچنین در فصل اول مستوران مخاطب شاهد مرگ یکی از شخصیت‌های اصلی کار بنام" نورا" و تبدیل شدنش به طوطی بود که این موضوع نیز از مباحثی است که بصورت قصه ای مهم در فصل دوم  مستوران پیگیری خواهد شد و تبدیل جادوگر به کلاغ در کنار ترسیم و مصور سازی افسانه های تاریخی از دیگر قصه های جذاب و دیدنی فصل دوم مستوران هستند.

بهره گیری از اشعار سعدی از شاخصه‌های سری جدید مستوران است | با توافق تلویزیون و سازمان اوج  آماده ایم تا تولید فصل سوم مستوران را آغاز کنیم!

این فیلمساز درباره ریتم روایی فصل جدید "مستوران "بیان کرد: بعد از پخش فصل گذشته این مجموعه، طبق افکارسنجی متوجه شدیم که بسیاری از مخاطبان" مستوران" از شکل دیالوگ نویسی آن تا حدی ناراضی هستند، چرا که همه دیالوگ ها از نوعی پیچیدگی برخوردار بودند، بر همین اساس در سری جدید این سریال "محمد حنیف"نویسنده سریال تلاش کردند تا علی رغم دیالوگ نویسی بر اساس برهه تاریخی ، آن ها را ساده تر به رشته تحریر درآورد به گونه ای که نقش آفرینان بتوانند آنها را راحت تر ادا نمایند و امیدوارم ساده کردن دیالوگ ها به دل مخاطب بنشیند.

کارگردان سری جدید "مستوران "ادامه داد: ریتم روایی این فصل از مستوران بسیار متفاوت تر از فصل قبل آن است و با داستان های بسیار، جذاب و کهن مخاطب را با خود همراه خواهد کرد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که قصه این مجموعه تا چه حد کشش و پتانسیل ادامه دار بودن را خواهد داشت گفت: از آنجا که داستان مستوران برگرفته از قصه های کهن وجذاب است، بنابراین قطعا کشش و ظرفیت این را خواهد داشت که در فصل های متمادی با داستان های شیرین ساخته شود؛ در واقع هم اکنون داستان و خط داستانی برای فصل سوم این مجموعه‌ را نیز در ذهن داریم حتی آن را به نگارش درآورده ایم که در صورت موافقت تلویزیون و سازمان اوج، مستوران ۳ خیلی سریع می تواند وارد مرحله تولید شود. نا گفته نماند این سریال در فصل دوم خود در استودیوی بادبان با تشکیل اتاق فکر ،ارائه نظر و پردازش آنها  برای فصل بعدی مستوران خطوطی را مشخص  نموده که قطعا حاوی ماجراهای دیدنی و جذاب خواهد بود.

وی ادامه داد :مهمترین تفاوت دکور مستوران یک و دو بیشتر در لوکیشن عمارت حاکم خلاصه می شود. به عبارتی این فضا در مستوران ۲ کاملا جدید است و حجم زیادی از ماجراهای سریال در این مکان اتفاق می افتد، مابقی لوکیشن ها در شهر مستوران که در فصل قبل ساخته شده بود واقع شده؛ البته با کمی تغییر و چیدمان جدید، همچنین سکانس های خارجی این فصل که شامل دشت ها و...است نیز در لوکیشن های جدیدی گرفته شده اند.

هاشمی درباره حضور بازیگران فصل قبل مستوران در فصل جدید آن افزود: "رویا میرعلمی"،"فریبا خادمی"،"رابعه اسکویی"،"یدالله شادمانی "ناصر پاشا" از بازیگران فصل قبل هستند که در سری جدید مستوران نیز به ایفای نقش پرداخته اند. ازآنجا که داستان این فصل از مستوران دو دهه جلو رفته از این رو مستلزم افزودن بازیگران جدید بودیم تا بزرگ شدن بچه ها که تقریبا شخصیت های اصلی کار هستند را به تصویر بکشیم . به طور کل در انتخاب بازیگران شکر خدا با "عطا پناهی" تهیه کننده کار بسیار هم فکر و هم نظر بودیم، از این رو مرحله انتخاب بازیگران به سرعت پشت سر گذاشته شد ،همچنین چند سورپرایز در زمینه انتخاب بازیگر برای این مجموعه داریم که از نقش آفرینان خوب تئاتر هستند و خلق چند شخصیت اصلی نیز به آنها سپرده شده  که "محمدصادق ملک "و "آزاده مویدی فرد" از جمله آنها هستند و به نظرم در این مجموعه بسیار دیده خواهند شد.

بهره گیری از اشعار سعدی از شاخصه‌های سری جدید مستوران است | با توافق تلویزیون و سازمان اوج  آماده ایم تا تولید فصل سوم مستوران را آغاز کنیم!

او درباره سهم موسیقی در پیشبرد داستان های فصل دوم سریال مستوران بیان کرد: موسیقی در مستوران ۲ نقش بسزایی دارد و ساخت موسیقی در این فصل برعهده "شورا کریمی "است که در گذشته سابقه چندین همکاری با هم را داشتیم. از این رو در گفتگوهای اولیه درباره فضا موسیقایی و یک ملودی مشترک برای مستوران به توافق رسیدیم و بعد از یافتن ملودی توسط آهنگساز مجموعه و ساخته شدن آن ، مابقی موسیقی های مورد نیاز برای کار، ساخته وآماده گردید. به هر حال حجم بهره گیری از فضاهای موسیقایی در مستوران زیاد است به گونه ای که در پیشبرد درام کمک شایانی به ما نمود.

"هاشمی" در پایان خاطرنشان کرد: در پایان تشکر ویژه ای از "عطا پناهی" تهیه کننده کار دارم چرا که بنده بواسطه لطف واعتماد او توانستم کارگردانی مستوران دو را برعهده بگیرم که امیدوارم توانسته باشم پاسخ اعتمادشان را بدهم .او پای همه مشکلات و دغدغه‌هایی که در مسیر تولید مجموعه ایجاد شد راسخ و محکم ایستاد و امیدوارم  "پناهی" تهیه کننده‌ ای باشد که حضورش در عرصه فیلمسازی در سینما،تلویزیون تداوم یابد چون تهیه کنندگان خوب و مستعدی چون او، بسیار می توانند به پیشبرد هنر در صنعت فیلمسازی کمک کنند.

مستوران» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج و تولیده شده در استودیو بادبان  است که در ۳۸ قسمت از ۲۸ آذر هرشب از شبکه یک سیما روی آنتن می رود.

گفتگو از : زهرا فرود

برچسب ها: سریال مستوران
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار